Je product adverteren op online marketplaces
Online marketplaces zoals bol.com en Amazon krijgen dagelijks miljoenen bezoekers, en er worden honderden duizenden producten gekocht. Het aantal klanten blijft ook groeien, mede dankzij het groeiende assortiment. Producten adverteren op een marketplace kan dus veel nieuwe klanten en aankopen opleveren. Bezoekers van bekende marketplaces zijn vertrouwd met de website, en worden hier ook naartoe getrokken vanwege het grote aanbod. Het biedt de mogelijkheid om een product op één website van verschillende aanbieders te kopen. Twee van de grootste marketplaces in Nederland zij Amazon en Bol.com
Amazon is een Amerikaanse webshop dat sinds 2020 ook in Nederland gevestigd is. Je kunt er als ondernemer je producten aanbieden, en deze krijgen vervolgens een publiek door heel Europa. Je kunt op drie verschillende manieren je product adverteren op Amazon: gesponsorde productvermelding, headline search en display advertenties.
Een gesponsorde productvermelding wordt getoond wanneer een klant bepaalde zoekwoorden opgeeft op Amazon. Jij kan bepalen bij welke zoekwoorden jouw advertentie getoond zal worden. Deze manier van adverteren is heel zeer specifiek, en werft hiermee kopers die al actief op zoek waren naar jouw geadverteerde product. Een andere mogelijkheid is Headline search. Deze advertenties worden boven zoekresultaten getoond als banner, en je kunt op deze manier meerdere producten tegelijk adverteren. Aangezien de gepromote producten bovenaan de pagina staan, zullen veel klanten de producten zien. Daarnaast heb je nog display advertenties. Deze advertenties worden weergegeven op de pagina van een product dat vergelijkbaar is met het geadverteerde product. Klanten die op de pagina zijn van zo’n product, kunnen dan doorklikken naar het door jou geadverteerde product.
Bol.com bereikt maandelijks 60% van alle Nederlandse internetbezoekers. Dat zijn een heel hoop klanten die langs jouw product kunnen komen. Ook op Bol.com zijn er verschillende manieren van adverteren. Dit kan via display advertising, en dat gaat hetzelfde als bij Amazon. Daarnaast kun je je producten in de spotlight zetten met sponsored products. De producten worden getoond worden op de homepagina, waardoor mensen op de hoogte raken van het bestaan van jouw product en merk. Ook kunnen ze op de zoekpagina’s of productpagina’s aangeboden worden.