Linkbuilding, een vervelend karwei, maar wel essentieel

Het optimaliseren van je website voor de zoekmachines zorgt ervoor dat je in de praktijk best met een aantal verschillende factoren rekening dient te houden. Eén van de zaken waar je gegarandeerd tijd aan zal willen en moeten besteden heeft betrekking tot linkbuilding. Dit is echter meteen ook één van de minst favoriete karweien voor heel wat eigenaars van een website. Daar waar het merendeel van de SEO-eisen vrij eenvoudig ingewilligd kunnen worden is het voeren van een echt doorgedreven en optimale linkbuilding in de praktijk ver van eenvoudig te noemen. Wil jij hier nu graag meer over te weten komen? Dat is mogelijk op deze pagina.

Wat is linkbuilding precies?

Zoals de naam reeds aangeeft is linkbuilding eigenlijk het opbouwen van een profiel bestaande uit links die verwijzen naar jouw website. Klinkt vrij eenvoudig toch? Gedurende lange tijd was het ook zeer eenvoudig om dergelijke links te kunnen verzamelen. Zogenaamde startpagina’s bleken in het verleden dan ook razend populair te zijn. Dat niet in het minst omdat webmasters er een gratis mogelijkheid in zagen om een link en dus een stem voor hun website te kunnen krijgen. Helaas is er door de jaren heen op dit vlak behoorlijk wat veranderd. Op vandaag kan er dan ook worden vastgesteld dat het simpelweg plaatsen van een link op een startpagina niet veel meerwaarde heeft.

Waar moet je precies rekening mee houden?

Gedurende lange tijd was het in de praktijk eigenlijk zo dat je niet zoveel fout kon doen met het voeren van linkbuilding. Op vandaag is dat echter een stuk minder voor de hand liggend. Op het ogenblik dat je links gaat verzamelen naar je website is het namelijk van belang om er rekening mee te houden dat deze links aan verschillende eisen dienen te voldoen. Denk hierbij concreet aan:

  1. De links moeten afkomstig zijn van een betrouwbare en gerelateerde bron;
  2. Het is belangrijk dat de link wordt voorzien van de correcte anchor;
  3. Bij voorkeur wordt de link in een tekst geplaatst en dus niet zomaar onder een categorie;

Het is van belang om ervoor te zorgen dat het voor de zoekmachines niet opvalt dat de link niet op een organische manier is verkregen. Dat lijkt op het eerste zicht vrij eenvoudig, maar in de praktijk wil dat wel eens aardig tegenvallen. In het bijzonder voor het algoritme van de zoekmachine Google geldt namelijk dat ze behoorlijk goed is geworden in het onderscheiden van organische en niet organische links. Hier dient dus zeker aandacht aan te worden besteed. Zoveel is zeker.

Linkbuilding zelf doen of toch maar uitbesteden?

In het verleden was het (soms tegen wil en dank in) veelal perfect mogelijk om zelf de linkbuilding uit te voeren voor je website. SEO vandaag de dag is wel even anders. Voor link building geldt namelijk dat je het zelf kan doen, maar het is toch een stuk interessanter om dit gewoon uit te besteden aan een specialist.  Dit niet in het minst omdat lang niet voor elke link naar je website meer geldt dat het een positieve stem is. Niet zelden gebeurt het dan ook dat bepaalde links net een negatieve impact hebben op de website in kwestie en dat kan uiteraard niet meteen de bedoeling zijn.