Wat is duplicate content en hoe schadelijk is dit binnen SEO?

Internet is tegenwoordig onmisbaar en om die reden willen bedrijven het zo goed mogelijk benutten. Een manier om bedrijven te laten groeien, is door zoekmachine optimalisatie te gebruiken. Het is wel belangrijk dat je niet te maken krijgt met duplicate content. Dit staat ook wel bekend als dubbele inhoud. Is zoekmachine optimalisatie helemaal nieuw voor jou? En wil je weten wat voor invloed duplicate content daarop heeft? Lees dan vooral snel verder voor de gevolgen van duplicate content.

SEO toegelicht

Om te bepalen hoe schadelijk duplicate content is binnen SEO, is het van belang dat SEO eerst wordt uitgelegd. SEO staat voor Search Engine Optimization om precies te zijn. In het Nederlands wordt het ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Het is bij de zoekmachine optimalisatie dus het doel om een website hoog te laten scoren bij een zoekmachine. Hierdoor komt jouw website als één van de eerste zoekresultaten bovenaan te staan. Dit doel kan door verschillende technieken bereikt worden.

Eén van deze technieken is linkbuilding. Bij linkbuilding draait het om het maken van content waarin er verwezen wordt naar jouw website door middel van een link. De meest gebruikte manier daarvoor is het plaatsen van blogs door andere partijen met een link naar jouw website. Door die links in de blog te plaatsen, kunnen de lezers daarop klikken. Dit stuurt de lezers door naar jouw website waardoor je nieuwe potentiële klanten naar je bedrijf trekt. Er bestaan tegenwoordig bedrijven die als een linkbuilding bureau werken. Een gespecialiseerd bedrijf kan jou goed helpen met seo optimalisatie amsterdam.

Duplicate content

Nu is het de beurt aan duplicate content. De vertaling hiervan wordt ook wel als dubbele inhoud aangeduid. Wat houdt het precies in? Duplicate content houdt in dat een bepaalde inhoud ergens dubbel geplaatst is. Er wordt onderscheid gemaakt in interne en externe duplicate content. Bij interne duplicate content staat alles op één website. Externe duplicate content houdt in dat het op verschillende websites staat. Dat is natuurlijk niet de bedoeling wanneer je bezig bent met zoekmachine optimalisatie voor je website. Als website zou je uniek moeten blijven.

De gevolgen

Om de zoekmachine optimalisatie goed te laten slagen, is het natuurlijk van belang dat je originele en unieke content gebruikt. Bij duplicate content is dat dus niet het geval. Om die reden kan duplicate content ook echt schadelijk zijn voor je zoekmachine optimalisatie. Google vindt het dan lastig om een keuze te maken tussen de pagina’s, omdat Google niet zo goed weet van wie het origineel is. Hierdoor ontstaat de kans dat jouw website dus lager wordt weergegeven door Google.

Hoe kun je duplicate content voorkomen? Het antwoord is natuurlijk best wel simpel. Het is erg belangrijk dat je goede en originele content plaatst. Gebruik je bijvoorbeeld blogs voor linkbuilding als onderdeel van de zoekmachine optimalisatie? Probeer dan unieke blogs te schrijven die niet ergens anders te vinden zijn. De kans op duplicate content wordt echt een stuk kleiner wanneer je originele content maakt.